💔 Kui laps ei rÀÀgi, aga karjub vaikides: kuidas mĂ€rgata ja reageerida lapse riskikĂ€itumisele?

Hiljuti toimunud traagiline juhtum Tallinnas, kus koolipoiss kukkus vahetunni ajal koolimaja neljanda korruse aknast alla, puudutab meid kĂ”iki. Tegemist oli poisiga, keda kirjeldati kui vaikset ja toredat – ja ometi ta hĂŒppas.

See paneb kĂŒsima: mida me vanematena mĂ€rkame? Kas oskame nĂ€ha mĂ€rke, kui meie laps on katkemise ÀÀrel? Ja kas julgeme sel hetkel tema juurde astuda – mitte oodata, kuni on hilja?

🧠 RiskikĂ€itumine ei alga alati suure pauguga

Kriisi kiputakse kujutlema millegi suure ja nĂ€htavana – murdumise, karjumise, pisaratena. Tegelikkus on sageli palju vaiksem ja varjatum. Paljud lapsed ei karju appi – nad vaikivad. Nad tĂ”mbuvad endasse, nende pilk on hajus, nad liiguvad kodus nagu varjud. Kui vanem ei oska vĂ”i ei julge seda mĂ€rgata, vĂ”ivad nad jÀÀdagi oma mĂ”tetesse ĂŒksi.

Lapse mure ei pruugi olla valjuhÀÀlne. MÀrgid vÔivad olla mitmetahulised:

  • Huvi kadumine – laps ei taha enam trenni minna, mĂ€ngida pilli, kohtuda sĂ”pradega ega teha seda, mis varem rÔÔmu valmistas. Ta ĂŒtleb, et ei viitsi ega tea isegi, miks. See on signaal, mitte laiskus.
  • Lootusetuse ilmingud – mĂ”tted stiilis „mulle ei ole niikuinii mĂ”tet“ vĂ”i „keegi ei hooli“ vĂ”ivad tulla naljana vĂ”i vĂ€ga otsekoheselt. VĂ€ide, et „kĂ”igil oleks parem ilma minuta“, ei ole lihtsalt puberteedile omane dramaatika – see on ohumĂ€rk.
  • Impulsiivne ja riskantne kĂ€itumine – laps vĂ”ib Ă€kitselt kaduda mitmeks tunniks teadmata suunas, vĂ”tta ette ohtlikke tegevusi (nĂ€iteks ronida kĂ”rgustesse, liikuda ĂŒksinda pimedas vĂ”i joosta sĂ”iduteele), proovida alkoholi, veipi vĂ”i muid aineid. See ei pruugi olla soov reegleid rikkuda vĂ”i tĂ€helepanu saada – sageli on see viis vĂ€ljendada sisemist rahutust, valu vĂ”i segadust, mida laps ei oska sĂ”nadesse panna.
  • Une- ja toitumishĂ€ired – laps ei suuda uinuda vĂ”i Ă€rkab öösiti, teised jĂ€lle magavad 14 tundi jĂ€rjest. MĂ”ni ei söö, teine sööb salaja vĂ”i liigselt. Keha annab mĂ€rku, mida sĂ”nades vĂ€ljendada ei osata.
  • Enesevigastamine – kriimustused, pĂ”letusjĂ€ljed, lĂ”ikehaavad – vahel ka peidetud. Need ei ole tĂ€helepanu otsimine, vaid viis taluda sisemist valu, mida laps ei oska teistmoodi vĂ€ljendada.

KÔik need mÀrgid ei tÀhenda ilmtingimata, et laps on kohe kriisis vÔi plaanib endale viga teha. MÔnikord on see lihtsalt mÀrk sellest, et tal on raske periood. Kuid kui selline kÀitumine kestab mitu pÀeva vÔi isegi nÀdalaid, vÔi kui mitmed murekohad ilmnevad korraga, on see kindel pÔhjus muret tunda ja tegutseda.

Paljud lapsed ei julge oma tunnetest rÀÀkida. Nad ei taha vanemaid koormata, kardavad, et neid ei mĂ”isteta, vĂ”i tunnevad hĂ€bi oma mĂ”tete pĂ€rast. SeepĂ€rast ei tohiks me jÀÀda ootama, kuni laps ise tuleb rÀÀkima. TĂ€iskasvanu roll on nĂ€idata, et ta on olemas, et ta mĂ€rkab ja kuulab – ka siis, kui laps vaikib. Vahel piisab juba sellest, et laps tunneb: “Mu vanem tĂ”esti hoolib ja ma vĂ”in temaga jagada ka neid tundeid, millest rÀÀkimine tundub raske.”

đŸŽ„ Vaata seda 1-minutilist videot, mis nĂ€itab, kui palju vĂ”ib muuta lihtsalt kuulamine.

 

👂 Kuidas rÀÀkida lapsega, kui kahtlustad, et tal on raske?

Raske vestlus vĂ”ib pÀÀsta elu. Sa ei pea olema psĂŒhholoog, et oma last aidata – piisab hoolimisest ja valmisolekust olla pĂ€riselt olemas.

1. Leia sobiv hetk

RÀÀgi lapsega neutraalses olukorras – nĂ€iteks autosĂ”idul, jalutades vĂ”i koos toimetades. Selline keskkond vĂ€hendab survet ja aitab avatumalt rÀÀkida.

🗹 „Sa oled kuidagi mĂ”tetes ja eemal. Kui miski vaevab, saad mulle alati öelda – isegi siis, kui sa ei oska tĂ€pselt sĂ”nastada.“

2. KĂŒsi otse, selgelt ja soojalt

Otsekohene, aga hooliv kĂŒsimus ei tekita halbu mĂ”tteid – see loob vĂ”imaluse oma tundeid jagada.

🗹 „Kas sul on olnud viimasel ajal tunne, et kĂ”ik on liiga raske?“
🗹 „Kas sa oled tundnud, et ei taha kuhugi minna ega midagi teha?“
🗹 „Kas sul on olnud nii raske, et oled mĂ”elnud endale viga teha?“
🗹 „Kas oled mĂ”elnud, et Ă€kki oleks kĂ”igil parem ilma sinuta?“

3. Ära vĂ€henda lapse tundeid

VĂ€ldi fraase nagu „Ära mĂ”tle ĂŒle“, „KĂ”igil on vahel raske“ vĂ”i „Ole positiivne“. Need sulgevad ukse.

🗹 „See, mida sa tunned, on oluline.“
🗹 „Ma ei pruugi kĂ”ike mĂ”ista, aga tahan sind aidata.“
🗹 „AitĂ€h, et jagasid. Mida sa vajad, et tunneksid end natuke paremini?“

4. Kuula rohkem, kui rÀÀgid

Ära katkesta. Ära paku kohe lahendusi. Vahel on suurim toetus see, kui keegi lihtsalt kuulab.

5. LÔpeta lootuse ja toega

🗹 „Ma olen sinuga igal sammul. Me leiame koos abi, kui vaja.“
🗹 „Sa ei pea nende tunnetega ĂŒksi olema. Ma armastan sind ja tahan, et sul lĂ€heks paremini.“

🆘 Kus saab abi?

📞 Lasteabi telefon: 116111
🕒 ÖöpĂ€evaringselt, tasuta ja anonĂŒĂŒmne
🌐 www.lasteabi.ee

📞 KoolipsĂŒhholoogide nĂ”uandeliin: 1226
🕒 TööpĂ€eviti kell 16–20
🌐 www.koolipsyhholoogid.ee/tugiliin-1226

🌐 Peaasi.ee – vaimse tervise infoportaal noortele ja tĂ€iskasvanutele

đŸ« VĂ”ta ĂŒhendust ka koolipsĂŒhholoogi, klassijuhataja vĂ”i perearstiga – nad oskavad suunata edasi ja toetada professionaalse abi leidmisel.

❀ LĂ”petuseks

Iga laps vajab teadmist, et ta on armastatud ka siis, kui tal on raske.
Iga vanem vajab teadmist, et ta ei pea kĂ”ike ĂŒksi kandma.

Mida varem mÀrkame, seda rohkem saame aidata.
Ja kui sa ei tea, mida öelda – siis lihtsalt ole olemas. See on juba vĂ€ga palju.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. NÔutavad vÀljad on tÀhistatud *-ga